Eerste weeek - Reisverslag uit Lomé, Togo van Anne Schreuder - WaarBenJij.nu Eerste weeek - Reisverslag uit Lomé, Togo van Anne Schreuder - WaarBenJij.nu

Eerste weeek

Door: anneschreuder

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 Januari 2012 | Togo, Lomé

Hallo
Bedankt voor de mailtjes ik ga ze niet apart beantwoorden want internet vrij traag hier in de middag. Dus doe het zo =)

Zit met een ander meisje in het gastgezin. Dat is wel fijn want de meeste zijn alleen in hun gastgezin. En ze komt uit frankrijk dus goed voor mn frans. Gaat eigenlijk best goed maar soms gaat het te snel en dat herhaalt zij het voor me. Al veel lange gesprekken gehad met
°ouders° maar dan luister ik vooral. Toch leer je zo veel over het land!

In het begin, de eerste drie dagen was het wel een beetje lastig. Alles is nieuw en ik realiseerde me dat 4 maanden best wel lang is. Maar nu voel ik me wel op mn plek. Het aanpassen duurde alleen even (A)

Het weeshuis waarin ik werk met een ander meisje is niet groot. Er zijn maar acht kinderen maar het is wel heel leuk. Zijn heel open en enthousiast. Het is vooral naar school brengen en beetje opruimen en wassen en tussen de middag dansen we. Aan het eind van de dag helpen we met het huiswerk. Best lastig in het Frans maar als ze het dan snappen geeft dat wel veel voldoening. Ze proberen me ook Togolees; ewe te leren. Kan al tot 10 tellen en wat losse woorden zeggen!
Soms in de ochtend niet zo heel veel te doen omdat de kinderen dan langer op school zitten. Maar Sandrine is begonnen met ons leren koken. Naja wij kijken en ik probeer het te onthouden. Hoop dat we het deze week ook zelf mogen gaan doen =) Fijn om bezig te zijn namelijk. Koken hier wel een tijdrovende bezigheid!

De kinderen hier zeggen jovo jovo bon soir. Dat betekend buitenlander en dan hebben de kinderen uit het weeshuis me geleerd Amehi Bohr te zeggen. Dat betekend ongeveer Jij bent zwart! Wel een beetje gek om dat te zeggen...

De activiteiten met de andere vrijwilligers zijn fijn. Kan ik ook engels praten! Dinsdag een introductiedag gehad. Dat is vooral heel overdonderend maar wel prettig. We hebben een motorhelm te leen omdat je dan veilig achterop een motor kunt. Heel goedkoop en snel. Soms echt heeeel snel =)Gisteravond was het donker en we gingen echt heel hard en ik zag vrij weinig dus dat was wel!!!!!!
Vrijdagavond wat gedronken met de vrijwilligers en gister ochtend naar een markt geweest. Er is nu ook een nederlandse jongen hier maar die gaat dinsdag naar huis. Toch wel prettig om een nederlands gesprek te voeren. Gistermiddag gevoetbalt met vrijwilligers en togolezen en vervolgens wat gedronken. Zelfs een doelpunt gescoord! Maar rennen in de warmte en door zand valt toch wel tegen. Toch ga ik volgende week beginnen met wat hardlopen in de ochtend. Gewoon om 5 uur op, moet wel lukken want wordt hier vanzelf al eerder wakker. Gewoon voor mn wekker, terwijl ik thuis niet genoeg heb aan twee. Vanmorgen heel vroeg naar de Kerk geweest, snapte er weinig van maar iedereen was heel mooi aangekleed en veel gezongen. Zong half mee met een andere tekst.

Volgend weekend misschien naar Benin met wat andere vrijwilligers. Weet het nog niet zeker maar ben hier best lang dus nog genoeg tijd voor alles.

Het is hier ongeveer 30 graden maar dat went snel genoeg. Het is gewoon warm maar in de ochtend en avond valt het reuze mee. In de nacht kan ik de ventilator aanzetten dus is prima. Het eten is ook goed. Overdag eet ik stokbrood en in de avond vis of ei (ook al een keer vlees op maar als het los is eet ik het niet) veel groente en het fruit is hier echt lekker. Veel zoeter dan thuis.
In huis hebben we wel een bevoordeelde positie, soms is dat wel lastig maar hier is dat blijkbaar heel normaal.

Tijd is bijna op dus ga stoppen. Fotos komen later!
Daag!

O mijn adres is:
Anne Schreuder
s/c Projects Abroad
04 BP 401
LOME Adidogome
Togo

  • 22 Januari 2012 - 19:01

    Floor:

    Klinkt goed, Anne! Zie je dat dat Frans heel goed gaat, ik zei het toch :) Fijn om wat van je te horen. Vanmiddag zaten wij met z'n zessen helemaal in de stress: 'Heb jij al wat van Anne gehoord, nee, jij?' Alsof je ons kon horen laat je meteen wat van je avonturen lezen.
    Geniet van de komende tijd!

    Liefs, Floor

  • 22 Januari 2012 - 19:11

    Meike:

    Haha, anne en internet, drie (halve) reisverslagen van je eerste week XD

    Maar wat leuk om wat van je te horen! Klinkt allemaal zo bekend, haha. En drie dagen om je aan te passen is echt niet veel hoor! Veel vrijwilligers hebben daar langer de tijd voor nodig..
    Is het vervoer allemaal met de motor?Vet gaaf!
    Het eten klinkt ook goed zeg, geen kip met rijst? :P

    Pfoe, het klinkt echt alsof je al heel veel gedaan hebt zeg! Het voelt zeker ook al alsof je er al heel lang bent?

    Heel veel plezier daar en ik kijk uit naar je volgende blog :D

    Heel veel liefs,
    Meike

  • 22 Januari 2012 - 19:39

    Hetty:

    Natuurlijk kijk ik weer niet verder dan mn neus lang is :P Wel weer typisch dat je 3x je blog hebt geprobeerd te uploaden en waarschijnlijk niet het verwijderknopje hebt gevonden hahaha

    xxxx

  • 23 Januari 2012 - 01:14

    Jonne:

    Annetiee!
    Hahahah heeeeel typisch inderdaad 3 blogs en geen verwijderknop kunnen vinden.
    Heerlijk op zn Anne's

    Het klinkt super allemaal! Fijn om te horen dat alles goed met je gaat. Kijk uit naar het volgende blog en wens je ontzettend veel plezier daar in Afrika!

    Dikke Kus
    Jonne

  • 23 Januari 2012 - 08:25

    Bernadette:

    Wauw Anne, dat je daar nu echt zit en werkt! Ben benieuwd hoe "afrikaans" je terugkomt! Heel veel plezier en succes daar! Groetjes

  • 23 Januari 2012 - 14:50

    Tamara:

    Heeey anneeee!
    Wat fijn om te horen dat je je na vier dagen toch wel vermaakt ;) Het wordt vast nog veel gezelliger!
    Dat het blog er drie keer op staat geven we maar de schuld aan de computers en het slechte en korte internet, haha!
    De eerste brief komt er snel aan hoor!
    Kusjes

  • 28 Januari 2012 - 13:00

    Mama:


    Hi Anne,
    Als je dit leest ben je waarschijnlijk in Benim geweest. Leuk weekend gehad en wat was daar wat je in Togo niet vind?
    Zag dat Jonne ook op je blog reageerde, bedacht toen dat zij ook wel een blog zal hebben maar kan het niet vinden.
    Hier gaat alles z´n gangetje, hebben wel een heel klein huishoudentje met weinig boodschappen en weinig was!
    Vind het fijn dat we de afspraak hebben zondag´s te bellen, kijk er naar uit!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Lomé

Tussenjaar!

Recente Reisverslagen:

29 April 2012

Noorden en toneelstukje

27 Maart 2012

JA ik leef nog :P

18 Februari 2012

Hardlopen

22 Januari 2012

Eerste weeek

22 Januari 2012

Eerste weeek
Anne

Hoihoi Bij deze mijn blog. Ik ga hier al mijn verhalen opzetten vanuit Togo de komende 4 maanden. Veel leesplezier! :D

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 10553

Voorgaande reizen:

16 Januari 2012 - 15 Mei 2012

Tussenjaar!

Landen bezocht: