Hardlopen - Reisverslag uit Lomé, Togo van Anne Schreuder - WaarBenJij.nu Hardlopen - Reisverslag uit Lomé, Togo van Anne Schreuder - WaarBenJij.nu

Hardlopen

Door: anneschreuder

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 Februari 2012 | Togo, Lomé

Haaaj iedereen. ja ik leef nog maar duurde even voor ik weer tijd had om naar een internetcafe te gaan.

Tam heel erg bedankt voor de brieven, had niet verwacht dat je het echt zou doen :p

Ben toch niet naar benin geweest want had een pechweek en ik was ziek dus toen een rustig weekend gehouden.Wel Naar togoville geweest maar dat was maar 1 dag en een heel rustig dorpje aan een rivier.

De week erna ben ik naar Kpalime geweest met Estelle en mn hostmoeder en haar twee zussen en Jardin kleinzoon. De auto van Mammi is niet heel groot dus we zatten allemaal op elkaar en we gingen ook familie bezoeken dus hadden we ook een lading eten bij ons. Estelle en ik moesten heel hard lachen want toen het nog niet in de auto zat vroegen we ons af of het echt allemaal meeging en ja hoor het ging allemaal mee. Onderweg kochten we nog meer eten en ook een rat om te eten. Ben zo blij dat ik een vegetarier ben. Die rat lag in de achterbak, dacht ik en toen draaide ik me om lag de rat zn kop naast mijn hoofd. Moesten we weer heel hard lachen en de andere snapte het niet;P We zouden ook toeristische dingen gaan doen maar hebben alleen gegeten, gegeten en familie gezien. En de vrouwen hier maar zeggen Nee ik eet heel weinig.

Ook nog een keer uit geweest in een club voor vooral rijke mensen. Kwam nog later op gang dan het uitgaansleven in Nederland. Was heel gezellig stonden op een gegeven moment met de hele club een dans te doen. duurde wel even voor ik het door had en niet meer iedereen in de weg liep :p

Vorige week woensdag met de kinderen naar het strand geweest want een van de kinderen was jarig. Was alleen met alle kinderen want Tamsin waarmee ik werkte gaf basketbaltraining. Kinderen sprongen rond en waren helemaal hyper.
Donderdag met Tamsin pannekoeken gebakken want was haar laatste dag; Hadden alleen geen pan dus hebben ze gabakken in een deksel. Werkte best goed maar duurde meer dan een uur om voor alle 9 kinderen een pannekoek te maken. Waren wel echt lekker.

Vorig weekend naar Ghana geweest. Was een heel gedoe om een visum te krijgen maar wilde er echt dat weekend heen want ging met Ingvild en zij had een vriendin in Ghana die bijna naar huis ging. Hadden gelukkig een formulier dus anders was het helemaal niet gelukt maar daar hadden we iets opgeschreven en toen was ie niet meer geldig. Grr moesten we weer een nieuw formulier regelen. Zijn vrijdagavond vertrokken en de grens is heel dichtbij lome. Daar ontmoette we de vriendin van Ingivild en Ten waarmee zij reisde. Sliepen de eerste nacht in een hyt op het strand in Keta. Was echt super daar. Zondag hebben de watervallen van Wli bezocht. Eerst een heel stuk gewandeld naar de upperfalls en toen lekker gezwommen. Die waterval is echt heel krachtig. Wel heel raar om overal engels te horen en je ziet wel echt dat ghana meer ontwikkeld is. Het eerste wat ik zei is Wat is het hier schoon.

De afgelopen dagen waren de scholen aan het staken. Toen in de ochtend met de kinderen hardgelopen want ik loop nu een paar ochtenden in de week hard. Breng eerst de kinderen naar school en dan ga ik rennen. Maar nu gingen de kinderen niet naar school en zeiden er een paar maar dan gaan we toch mee. Theofille was echt enthousiast en wilde vaker met me rennen. Ga nu maandagavond met hem rennen. En heb gezegd als er vrienden op school zijn kunnen die ook mee. Ga proberen een hardloopgroep voor kinderen op te starten. Vond hij een goed plan. Ik hoop dat het lukt.

Deze week ook een keer met scheikunde huiswerk geholpen dat was echt leuk om te doen. Ook het koken gaat steeds beter. Kan zelf vuur maken, lukte eerst niet want de lucifers breken heel snel. Draag ook soms dingen op mn hoofd en iedereen helemaal onder de indruk dat een yovo kan koken geloof ik. Wel grappig:P Pascalina, zit in de winkel voor het weeshuis heeft me het meeste geleerd. Is heel aaardig. Liet me deze week wat alcohol uit de winkel proeven. Dat was zo sterk, had de hele avond hoofdpijn en voelde het wel. Oeps

Heb wel moeite met mn hostmoeder want ze geeft geen liefde aan de weeskinderen uit het weeshuis en ze slaat ze ook. De kinderen hebben me dat verteld maar mag er van hen niet met haar over praten. Heb er wel via een omweg over gepraat. Want de docent die soms in het weeshuis komt sloeg een van de kinderen dus toen heb ik gezegd dat ik dat niet normaal vind omdat het pijn doet en in nederland we dat niet doen. Gaf me hele vreemde argumenten waarom het moest en kon de discussie niet winnen in het frans. Toen dat verteld aan Mammi en zij kwam met hetzelfde verhaal dat kinderen hier heel anders zijn. De kindren doen ook heel veel in het huishouden, dat is hier heel normaal maar kan er niet aan wennen. Estele en ik proberen te helpen met sommige dingen. Woensdag de hele middag schoongemaakt met Yvette. Gelukkig kan ik er met Estelle goed over praten en we gaan steeds vaker in de avond even een youki ;soort fanta; drinken om te kletsen en te praten over dingen zoals Mammi. Dat is wel fijn. En ondertussen proberen zoveel mogelijk liefde aan de kinderen te geven want dat hebben ze het meeste nodig.

Zo ga maar eens stoppen want ga vanavond met wat vrijwilligers uiteten. Morgen naar het strand en vanmorgen hebben we in een zikenenhuis schoongemaakt. Was wel schokkend hoe vies het daar was. Het toilet daar was het vieste dat ik ooit had gezien en overal zaten mensen.

Is wel gek om iedreen zo lang niet te zien.
Tot mn volgende blog
xx

Iedereen met tentamens heel veel succes jullie kunnen het ;D
O en hetty gefeliciteerd met het halen van je theorie ;kan het uitroepteken niet vinden sorry;

  • 19 Februari 2012 - 10:57

    Meike:

    Hee Anne!

    Wat vervelend dat je ziek bent geweest, hopelijk geen malaria of wel?
    Je blog is weer erg herkenbaar haha, met die rat naast je, die verkochten ze in ghana ook langs de weg. En wat leuk dat je naar Ghana bent geweest! En dan ook nog bij plekken waar ik ook ben geweest, leuk :D En zo schoon is ghana nou ook weer niet hoor (moet je eens in de hoofdstad gaan kijken ;) ) maar denk idd wel meer ontwikkeld! Al hebben ze daar precies dezelfde mening over het kinderen slaan en zeggen ze ook dat kinderen daar heel anders zijn dan hier..
    Super dat je een hardloopgroep op gaat zetten, hoop dat het lukt!

    Heel veel liefs,
    Meike

  • 19 Februari 2012 - 11:25

    Laura:

    Hoi Anne!!
    Leuk om weer wat van je te horen/ lezen!! Hopelijk lukt het om je hardloopgroep op te richten :D Het is denk ik ook heel gezellig om met meerdere mensen te gaan sporten! Als het goed is, is er een brief van ons onderweg. Ik weet alleen niet zeker of ik wel je naam op de brief gezet heb...(oeps) Dus hopelijk krijg je hem wel. Mijn postcode enz. staat er wel op als afzender. Hoop echt dat ik het er toch wel op gezet heb en dat hij aankomt!! Veel plezier nog!!
    Xx Laura

  • 20 Februari 2012 - 05:41

    Jonne:

    Annetjee!
    Wat stom dat je ziek bent geweest idd!! Gaat het nu wel weer wat beter met je?
    Het lijkt erop dat je lekker veel aan het doen bent! Dat is goed!
    En koken? Wauw toe maar, dat moet natuurlijk wel geproefd worden, in juni :)
    Hou ons op de hoogte, vind het leuk om wat van je te lezen!
    Dikke knuffel en geniet ervan!
    Jonne

  • 20 Februari 2012 - 09:44

    Lieke:

    Wat leuk van die hardloopgroep met kinderen! Hopelijk wordt het een succes.
    Dat zal zeker wel heftig zijn als je ziet dat die kinderen geslagen worden en je weet dat het niet echt zal veranderen. In Nederland was het nog geen 50 jaar geleden ook normaal, maar goed dat je wel de discussie aangaat! Wie weet verandert er toch wat als meer vrijwilligers hetzelfde doen.
    Groetjes,
    Lieke (Projects Abroad Nederland)

  • 21 Februari 2012 - 19:32

    Floor:

    Hallelujah - ze leeft! En hoe! Vuur maken, dingen op je hoofd dragen en hardloopclubjes oprichten, goed bezig Anne! Fijn dat je Estelle hebt om mee te praten, want ik kan me voorstellen dat het frustrerend is om zoveel te willen veranderen en niet alles te kunnen. Veel liefs vanuit Gouda, ook voor je kindjes daar,

    Floor

  • 23 Maart 2012 - 13:12

    Ha Anne:

    k Heb weer ns gelezen wat je allemaal beleefd. 18/2 is wel een poosje geleden, maar vind ik niet erg hoor. Hoe dan ook leuk. En wat ben je al veel ervaringen rijke! Goed verblijf verder, tot een volgende keer weer. Hartelijke groetjes van moeder en meiden de Reus-Stam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Lomé

Tussenjaar!

Recente Reisverslagen:

29 April 2012

Noorden en toneelstukje

27 Maart 2012

JA ik leef nog :P

18 Februari 2012

Hardlopen

22 Januari 2012

Eerste weeek

22 Januari 2012

Eerste weeek
Anne

Hoihoi Bij deze mijn blog. Ik ga hier al mijn verhalen opzetten vanuit Togo de komende 4 maanden. Veel leesplezier! :D

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 10548

Voorgaande reizen:

16 Januari 2012 - 15 Mei 2012

Tussenjaar!

Landen bezocht: