JA ik leef nog :P - Reisverslag uit Lomé, Togo van Anne Schreuder - WaarBenJij.nu JA ik leef nog :P - Reisverslag uit Lomé, Togo van Anne Schreuder - WaarBenJij.nu

JA ik leef nog :P

Door: anneschreuder

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Maart 2012 | Togo, Lomé

Haaj iedereen!!!
(Ik ga niet op email antwoorden want het duurde net al 20 minuten om uberhaupt hotmail op te starten)
Bedankt voor alle brieven! Er is mij vandaag verteld dat ik de meeste brieven ontvang van alle vrijwilligers! Ik ben begonnen met het beantwoorden ervan :P

Hier gaat alles prima. lome is al echt mijn stad en in de buurt ken ik allemaal mensen. Dus als ik over straat loop is het al steeds meer Anne Anne inplaats van Jovo jovo. De mensen zijn hier heel open. Soms iets te :P maar je moet gewoon de goede mensen ontmoeten. Vorige week heb ik via iemand uit de buurt ergens geleerd hoe ik mijn favoriete koeken maak. Ik heb een hele middag koeken staan bakken met allemaal vrouwen die amper frans spraken :D en daarna kreeg ik een hele lading mee naar huis! Van de koeken natuurlijk niet de vrouwen.

Ondertussen ben ik van project gewisseld. Ben ook nog wel vaak in het weeshuis omdat het zo dichtbij is en het lesgeven is over het algemeen alleen in de ochtend. Ik werk nu op een college en de kinderen zijn best oud. Je mag hier namelijk doubleren zoveel je wilt dus er zijn ook een paar mensen ouder dan ik. Dat is best raar. Ik geef les in vier jongste klassen/ 14 jaar ongeveer en in twee oudste klassen/ 18 jaar ongeveer. En het niveau van de oudste klassen met natuurkunde is niet veel lager dan het mijne dus dat is best een uitdaging en dat in het frans. Vorige week waren er toetsen dus vooral naar hard werkende of SLAPENDE kinderen gestaard. Was best grappig want ze prbeerden de hele tijd af te kijken en dan ga je er heel irritant naast staan. De klassen zijn minder groot dan ik dacht. 50 to 60 leerlingen. Vandaag was de docent waarmee ik werk er niet want had iets met de inspectie. Hij is trouwens heel goed en ga morgen ook met hem als het goed is en de directeur praten over de schoolregels en slaan. Ik heb dus vandaag alleen lesgegeven. Dat ging beter dan verwacht en in de jongste klassen had ik een soort practicum met een batterij en isolerende materialen. Ze waren in een klas echt heel enthousiast en in een weigeren ze altijd te luister. Maar ze doen gelukkig wel vaker practica dus dat is goed. Alleen in de oudste klassen deden we optiek en toen was het wel lastig omdat ik dan op ongeveer hetzelfde niveau zit als de opgaven en na een half jaar geen natuurkunde....

Ik ben een paar weken terug met mijn hostbroer wat vrienden en 3 vrijwilligers naar een concert geweest. Was echt super tof want iedereen danste en de sfeer was echt heel goed. Ze hielden ook een danswedstrijd op het podium.
Ook paardgereden op het strand; hahah ik had echt idee wat ik deed en dat voelde het paard heel goed. Gelukkig was er iemand bij!

Estelle is ondertussen vertrokken. Het is nog steeds raar dat mensen komen en gaan. Er is een andere vrijwilliger voor in de plaats gekomen in ons huis en we kunnen het goed vinden. Zij is eerst al 5 maanden in India geweest dus dat is wel super tof!

Een paar weken terug met een meisje uit het weeshuis de hele keuken schoongemaakt. Dus alles eruit, veel weggegooid en het was HEEl stoffig. Maar daarna zag het er erg goed uit en we hebben heel hard gelachen want er was een eng beest. Een soort grote oorwurm en Deborah bleef roepen dat het een slang was die mensen at. Maar een beest van 10 cm eet geen mensen dus ik Nee Nee er is niets aan de hand; Ik achter dat beest aan met een bezem en zij gillen. Uiteindelijk kwam er een man die hem heeft doodgemaakt en toen bleek dat ie toch wel gevaarlijk was. Oeps....

Het hardlopen met de kinderen doe ik nog steeds. Het aantal kinderen en welke kinderen en soms kinderen uit de buurt wisselt nogal maar als ze meegaan vinden ze het leuk. Het komt er vaak op neer dat je in iedere hand een kind meeneemt maar ze rennen dus dat is goed. Maar mijn conditie is zwaar achteruit gegaan. :s

Volgende week is het hier paasvakantie dus dan is er geen school. Ga met een andere vrijwilliger een weekje reizen naar het Noorden. Heb nu nog ongeveer 1.5 maand en heb al het gevoel dat ik te weinig tijd heb. Maar het is ook heel raar om geen idee te hebben hoe het thuis precies gaat.

Voor Jonne en Nicoya: AAAAgggh hoe bevalt Nieuw_zeeland/ Argentinie????
Iedereen veel succes met tentamens en het voorbereiden van examens! Jullie kunnen het! Gewoon rustig blijven, doen ze hier ook :P
Tot over een paar weken!
liefs,
Anne


  • 27 Maart 2012 - 21:13

    Pietje Boes:

    IK begon me al af te vragen of je nog leeft (scheelt niet veel lees ik met zulke gevaarlijke insecten :-P )

    Tja, dat schiet niet heel hard op als je les moet geven aan je eigen niveau en dan ook nog in een taal die niet te begrijpen is O:-)

    Maar hoe moet dat nou?? Ik train consequent en mijn conditie etc. verbeterd ook en dan ga jij alles laten versloffen...

    Xx
    Piet

  • 28 Maart 2012 - 09:12

    Jonne:

    Lieve Anneee!!
    Wat fijn om weer wat van je horen!
    Denk best wel af en toe aan je hoor, zo ver weg! Fijn dat alles goed gaat en het klinkt alsof je het wel naar je zin hebt.
    Ik je zie het trouwens echt voor me; Anne met een bezem achter achter een insect aan, op zn Anne's, geweldig.
    Hier gaat alles goed. Veel aan het reizen, zie ontzettend veel plekken, mooie dingen en veel te veel mensen om te onthouden maar ik heb het wel heel erg naar mn zin :p
    Nog maar een 2 maandjes ongeveer en dan zie ik je (en iedereen) alweer! Man de tijd vliegt.
    Veel plezier en tot snel lieve Annetje!
    XX

  • 28 Maart 2012 - 09:33

    Meike:

    Aaaaaaaaaaah, eindelijk! :D:D
    Superleuk dat je helemaal op je plek bent daar!
    Dacht trouwens dat je scheikunde ging geven? En lijkt me echt supermoeilijk om les op je eigen niveau te geven én in een andere taal! Ik had al moeite met lesgeven op basisschoolniveau, hihi..
    Heb je ook nog meegedaan aan de danswedstrijd? Of zijn ze daar ook zo intimiderend goed :O
    Heel veel plezier met reizen en blijf genieten zoals je doet!

    Dikke knuffel,
    Meike

  • 28 Maart 2012 - 10:16

    Floor:

    Hee lieve Anne!

    Gelukkig maar, je leeft nog! Ik maakte me niet echt zorgen hoor, ben intussen wel gewend dat je niet zo vaak iets naar ons schrijft.
    De tijd gaat hier ook keisnel - nog 7 weken college en dan vakantie/tentamens...! Als jij terugkomt heb ik mijn laatste colleges volgens mij.
    Superstoer dat je gewoon maar lesgeeft in het Frans. Diepe buiging van de student die al moeite heeft met een politieke discussie in het Frans...
    Byebye zwaaizwaai en tot snel! Ik kijk uit naar je brief terug ;)

    Veel liefs vanuit een zonovergoten Gouda!

    Floor

  • 28 Maart 2012 - 19:58

    Hetty:

    Jeeeeuj weer nieuws van Anne! Hahaha ik zie jou helemaal voor me met dat beest! Bah :P En bij dat paardrijden kan ik me ook wel iets voorstellen :P En wat toevallig dat die toetsweken bijna gelijk zijn, wij zijn net klaar en volgende week alweer herkansingen! En dan nog maar iets van 6 weekjes en dan is het centraal & dan kom jij weer terug! Kan niet wachten :D

    En maak die koekjes maar voor ons als je terugkomt, jeeeej, heb er nu al zin in :D
    lieeefs!

  • 30 Maart 2012 - 09:37

    Bernadette:

    Hoi Anne,
    Had je zeker nooit verwacht dat je nog eens natuurkunde op hoog nivo gaat doen daar! Wat maak jij veel leuke en bijzondere dingen mee!!
    Leuk om te lezen!
    Heel veel succes nog en groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Lomé

Tussenjaar!

Recente Reisverslagen:

29 April 2012

Noorden en toneelstukje

27 Maart 2012

JA ik leef nog :P

18 Februari 2012

Hardlopen

22 Januari 2012

Eerste weeek

22 Januari 2012

Eerste weeek
Anne

Hoihoi Bij deze mijn blog. Ik ga hier al mijn verhalen opzetten vanuit Togo de komende 4 maanden. Veel leesplezier! :D

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 10552

Voorgaande reizen:

16 Januari 2012 - 15 Mei 2012

Tussenjaar!

Landen bezocht: